Dead Space Remake Review - Eerbetoon aan origineel (2024)

Dead Space

Eerbetoon aan origineel.

Wanneer je iets vanuit dit artikel koopt, krijgt IGN Benelux mogelijk een deel van de inkomsten.

byGerard Olsder

Geplaatst op 27 januari 2023 07:01

Met Dead Space komt ontwikkelaar EA Motive met een remake van een ware horrorklassieker. Het origineel uit 2008 en het tweede deel uit 2011 gelden als kwalitatief hoogstaande sciencefiction horror games. Het derde deel uit 2013 was door bepaalde stilistische keuzes en een raar werkende coöperatieve mode lange tijd het punt waar de serie ironisch gezien een stille dood leek te sterven. Of om de klassieke tagline van de film Alien te gebruiken: in de ruimte kan niemand je horen schreeuwen. Gelukkig weet deze remake meerdere technische aspecten van de originele game te verbeteren en hier en daar het verhaal verder uit te diepen.

Het bekende verhaal

In Dead Space neem je de rol van ingenieur Isaac Clarke op je. Je avontuur start op weg naar het ruimteschip de USG Ishimura, waar je vriendin Nicole een wetenschapper is. Na een noodsignaal vanaf de Ishimura te hebben ontvangen, beland je al snel aan boord van het schip en kom je erachter dat er iets helemaal niet pluis is. Verschillende monsters die door de wetenschappers zijn gekwalificeerd als Necromorphs en een mysterieus object genaamd een Marker zetten de toon voor het verhaal van Dead Space. Het is de bedoeling dat je gaandeweg het verhaal meerdere problemen oplost aan boord van de Ishimura. Natuurlijk zijn de monsterlijke Necromorphs in al hun gedaantes een duidelijk obstakel om te overwinnen. Vanuit elke hoek, schaduw of verdacht luik kunnen ze tevoorschijn komen. Wanneer je een Necromorph op je pad aantreft, is het natuurlijk zaak om deze zo snel mogelijk om zeep te helpen. Dat doe je door hun ledematen kapot te schieten met jouw plasmacutter. Dit is weliswaar je belangrijkste wapen in de strijd tegen de Necromorphs, maar ook een harde stoot of een tegenstander die op de grond ligt met een stampende beweging om zeep helpen, zal geregeld aan de orde zijn.

Jouw aanbod aan wapens breidt zich gaandeweg het verhaal steeds verder uit en je zult ook de mogelijkheid hebben om deze wapens te verbeteren door Nodes op een specifieke skilltree te plaatsen én losse onderdelen te vinden die verspreid liggen op de Ishimura. Binnen de kortste keren had ik een Pulse Rifle, een Ripper die scherpe schijven werpt en een vlammenwerper tot mijn beschikking. Het constant verbeteren van je wapens en daardoor nieuwe opties vrijspelen is een belangrijk onderdeel van de gameplay. Elk gebied dat je betreedt dien je grondig af te speuren naar nieuwe voorwerpen en datalogs die je extra inzichten in het verhaal weten te verschaffen. Waar ik mij in mijn rol als Isaac aanvankelijk wat kwetsbaar voelde werd het gaandeweg het verhaal steeds meer een kwestie van slim omgaan met de beschikbare middelen zonder dat ik echt in gevaar kwam om het loodje te leggen.

Sterke verbeteringen

Op de normale moeilijkheidsgraad van Medium wist ik de aftiteling binnen twaalf uren te bereiken. Dat geeft een gemiddelde van een uur per hoofdstuk dat je moet voltooien. Dit was overigens terwijl ik grondig de tijd nam gebieden te verkennen en te proberen om zoveel mogelijk sidequests te voltooien zonder veel te hoeven backtracken binnen het schip. Dat backtracken is overigens op meerdere manieren te doen. Mensen die origineel gespeeld hebben, weten dat je een tram kunt gebruiken om je tussen de verschillende secties te verplaatsen. Nieuw in deze remake is dat alle gebieden ook buiten de tram om met elkaar in verbinding staan én dat je dankzij de SSD nooit een laadscherm zult tegenkomen. Wat gekoppeld aan de grafische pracht die de game laat zien behoorlijk indrukwekkend is.

Dead Space is vooral sterk in het gebruik van lichten, schaduwen en rook-effecten. Af en toe zijn de texturen op Isaac wat korrelig en lijkt er wat vertraging op te treden wanneer je tussen bepaalde gebieden verplaatst maar deze kleine minpuntjes doen gelukkig nooit afbreuk aan de geweldige sfeer die Dead Space neerzet. De duisternis is geregeld je vijand, want Necromorphs kunnen opduiken in gebieden die je al schoongeveegd dacht te hebben. Dat is te danken aan de Intensity Director. Een programma binnen Dead Space dat je spelervaring bijhoudt en geregeld onverwachte momenten in de gameplay introduceert. Het kan zijn dat lampen in al bezochte ruimtes opeens gaan knipperen, dat een stoompijp die je al zes keer voorbij bent gelopen opeens gaat sissen of dat je zelf vijanden aantreft in stukken die eerder volledig veilig leken. Het zorgt ervoor dat je nooit helemaal gerust bent dat jij je in een veilige ruimte bevindt en dat gevoel van ongemak is vrijwel de hele speeltijd aanwezig.

Qua grafische modi kun je kiezen tussen Quality op 4K en 30 frames per seconde met ray-tracing, en voor Performance met een lagere resolutie van 2K op 60 frames per seconde zonder ray-tracing. Voor beide gevallen valt wel iets te zeggen, maar ik vond het persoonlijk prettiger om in 4K alle details beter te kunnen zien. Dead Space is een mooie game geworden die vooral goed laat zien hoe smerig de Ishimura geworden is. Bloederige boodschappen zie je geregeld op de muren geschreven en de badkamers en toiletten aan boord zien er ontzettend goor uit.

Een ander nieuw aspect is de anatomie van de Necromorphs. Deze bestaan nu uit verschillende spier- en huidlagen. Dat houdt in dat je bijvoorbeeld een laag van een arm af kunt schieten en deze vervolgens met Kinese naar je toe kunt trekken of zelfs van het lichaam van je vijand kunt rukken.

Meer dan visueel spektakel

Ook op het gebied van de audio is Dead Space erg sterk. Door de Pulse headset komt de ervaring nog dichterbij en elk klein geluidje in je omgeving kan je laten schrikken. Qua sounddesign lijkt Dead Space vooral te werken met het principe van less-is-more. Juist de stiltes leggen vaak de nadruk op de omgevingsgeluiden en de muziekstukken die voorbij komen zijn heel erg passend bij de hectische gevechten die je zult ervaren. Wat EA Motive ook heeft gedaan is de stemacteur van Isaac uit Dead Space 2 en 3 een berg aan dialogen laten inspreken. In de originele game was Isaac namelijk een stille hoofdrolspeler, maar in deze remake voelt hij veel meer een deelnemer aan het verhaal en komt zijn persoonlijkheid veel meer naar voren.

Wanneer je het verhaal na een uur of twaalf hebt weten te voltooien krijg je de mogelijkheid om een New Game+ te starten waarbij je al je wapens en upgrades mag behouden. Hoewel dat een prima manier is om de nieuwe moeilijkheidgraden te voltooien bevat de New Game+ ook nieuwe varianten van Necromorphs en zijn er een aantal collectibles in het spel verstopt die eerder niet beschikbaar waren. Weet je ze allemaal te verzamelen? Dan kun je een extra einde vrijspelen. Het zorgt ervoor dat Dead Space ook een aardige hoeveelheid replaywaarde heeft.

Het oordeel

Dead Space is een remake geworden die in alle opzichten het origineel eer aan doet. De gameplay staat nog steeds als een huis, maar nieuwe nuances in het verhaal, meer voice-acting, de Intensity Director die ervoor zorgt dat de game constant spannend blijft en de sterke upgrade van de graphics, maken Dead Space een dikke aanrader. Ook als je het origineel bijna vijftien jaar geleden hebt gespeeld is de remake zeker het oppakken waard. De technische verbeteringen van de engine, de Intensity Director en de verschillende lagen op de Necromorphs, lijken op het eerste oog misschien niet heel bijzonder, maar tijdens het spelen merk je al snel hoe gelaagd de gameplay door de vernieuwingen is. Dead Space is een uitstekende start van het jaar en laat zien hoe je vandaag de dag een remake van een klassieke game moet maken.

Dead Space Remake Review - Eerbetoon aan origineel

9

Fantastisch